Frukostbullar

Känner att borde dela med mig utav en av de få saker som jag bemästrar att baka(de gånger jag läser receptet orentligt;P) Receptet skrevs av från ett mjölpaket när jag var ca 7 år gammal. Jag fick skriva ingredienserna på en lapp, mamma skrev tillvägagångssättet på en annan. Än idag har mamma kvar lappen med mina meterhöga kråkfötter. Lite gulligt... Jag kan inte hitta receptet på nätet, men älskar det då det till skillnad från många recpet är så fantastiskt enkelt. Inget pretto här inte:)

Frukostbullar
3 dl havregryn
6 dl mjölk
100 g smör
50 g jäst
3 msk socker
1 tsk salt
1 dl vetekli
ca 11 dl vetemjöl

Lägg havregrynen i 3 dl av mjölken och låt det stå och svälla i 1 timme.
Smält smöret, rör ner resterande av mjölken och låt det bli fingervarmt.
Tillsätt jäst, socker och salt.
Rör ner havregrynsblandningen och tillsätt vetekli och vetemjöl(lite i taget)
Arbeta ihop till en smidig deg.
Låt jäsa i 40 min.
Baka ut bullar och låt dessa jäsa i 30 min.
Gräddas på 225 grader i 10-12 min.
Klart!

Funkar kanon att frysa in för att sedan micra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0